Welkom


Welkom op mijn blog.
Een dagelijks medisch verslag over mijn gezondheid vind je hier niet.
Wel een kijkje op hoe ik mijn ziekte probeer te benaderen.
Aarzel niet om dat zelf ook te doen.
Frank

dinsdag 27 maart 2012

Dagtaak


Weet je, het leven hier in het ziekenhuis is een dagtaak.
Zoals ik in de inleiding vertelde, wil ik hier niet elke dag een medisch verslag van mijn gezondheidstoestand neerschrijven. Toch overloop ik graag eens een dagje hier op kamer 6. Ik doe dit ook om een antwoordje te geven op de vele vragen die hier elke dag binnenbiepen. Want naast mijn kankervlekken vrees ik binnenkort voor ontstoken sms-duimen.

Begrijp me niet verkeerd, lieve vrienden. Ik ben zo blij met alle steun door mails en smsjes die ik elke minuut van de dag mag ontvangen. Het maakt me letterlijk beter, echt waar. Maar soms is het moeilijk om iedereen aanstonds te beantwoorden. Daarom dat ik jullie langs deze blog op de hoogte hou. Ik hoop dat ik de moed en kracht heb om regelmatig iets te schrijven.

De dagtaak dus.
Vandaag start mijn genezingsoffensief met een eerste aerosolbehandeling om acht uur. Door de kanker zijn mijn longen fel verzwakt, ik heb zo goed als geen reserve meer. Mijn vier dagelijkse wandelingen naar het toilet meten telkens ongeveer 2,90 meter, en ook nog terug! Daarop volgt een uithijgperiode van tien minuten. Door de beademingskuur, die 12 weken duurt, hoop ik dat ik binnenkort op de gang van 't ziekenhuis naar het toilet kan gaan. En dat ik nog wel meer wandelingen aankan, natuurlijk! Maar voorlopig is het nog even wachten op meer resultaat van deze aerosol.

Na een ontbijt van boterhammen, koffie, yoghurt, cortisone en nog andere geestverruimende middelen, is het tijd voor wassen, bed opmaken – dat moet ik niet zelf doen, hoor! - en me weer installeren voor de rest van de dag. De voormiddag wordt dan nog ingenomen door het nemen van de kankermedicatie en een nieuwe aerosolsessie.
Sinds drie weken ben ik gestart met een derde reeks chemopillen, die de kankervlekken onder controle moeten houden. En net zoals bij de aerosol is het hier ook afwachten. Pas na twee maanden zien de dokters pas echt resultaat van de werking van de medicatie.

En zo wordt het middag. Ik krijg hier steeds een lekker middagmaal voorgeschoteld, waar ik zoveel mogelijk van probeer te eten. Ondertussen krijg ik via een infuus ook extra voedsel, want dat eten is een probleem geworden, de laatste tijd. Ik moet aansterken, en dat kan alleen door goed te eten. Maar door de druk die dat met zich meegaf, werd het een idée fixe, sloeg het tilt in mijn koppeke en kreeg ik geen hap meer door de keel. Dat is waarom het verblijf thuis niet altijd lukte. Maar daar gaan we deze week zeker aan werken.

De namiddag is meestal een heel leuke tijd. Ik ben altijd blij dat ik bezoek mag ontvangen, het blijft me steeds goed doen. Eerlijk gezegd wordt het na een tijdje vermoeiend, want ik wil natuurlijk honderduit vertellen. Maar ja, dat babbelen vraagt weer extra zuurstof en als er nu iets iets wat ik wat tekort kom... dan is het zuurstof! Maar toch, met weer een aerosolleke ertussen lukt dat steeds weer, ook nog aangevuld met een siroopje en een verdovende mondpsoeling. Ik geniet elke keer weer van al het fijne bezoek.

En de avond gaat op dezelfde manier verder. Eten, aerosol, nog wat extra krachten en dan maar longen testen en babbelen... En rond acht uur begint alles wat stil te vallen. De verpleegster brengt nog een antihoestpilletje, ik mag nog wat dure genezingslucht inademen en dan lig ik 'strijk', zoals dat heet.
Ik probeer nog wat te genieten van de televisie, alhoewel dat niet altijd meevalt met een zuurstofmasker op. Al vier weken krijg ik extra zuurstof toegediend. Dat gebeurt met een darmpje met twee gaatjes dat voor mijn neus hangt en nog wat kilo's verse lucht binnenblaast. Heel aangenaam allemaal, ware het niet dat ik steeds een winderige resonantie rond mijn oren heb als ik dat ding heb opstaan. Eigenlijk leef ik in mijn hoofd al een maand aan zee, waar ik kan genieten van het heerlijke zeebriesgeluid, dag en nacht, televisie op of af, volk of geen volk. Het maakt niet uit hoe of wat, waaien doet het altijd!
Gelukkig hoor ik toch nog de laatste smsjes van de dag, die ik met veel plezier beantwoord.

Het was weer een zware dag. Met minstens 23,20 meter in de benen. Mijn gemiddelde snelheid heb ik niet berekend.

Frank

9 opmerkingen:

  1. Snelheid is ni belangrijk Frank.
    Afspraak bij deze is dat we binne korte tijd samen gaan pissen int wc op de gang !
    Ben blij dagge nu uw eigen gazet hebt, moete ni kieze ts GVA en Standard. Ge zijget schrijve nog ni verleerd !
    Grooote Brroer

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Veel beterschap Frank!
    Groetjes, Ellen

    BeantwoordenVerwijderen
  3. LUUUUUUUUCK!!!!
    ge doet da goe, Frank!
    en gelijk uw broer zegt: ge zijt het schrijven ni verleerd!
    én het LUCHT op!! zoveel zuurstof die je bespaart door het niet te moeten vertellen.. :-)
    succes en massa's beterschap!!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Best wel goed op deze manier iets van je te horen Frank. Doe da goed daar en zorg dat je vlug terug in Retie bent.
    Groeten
    Paul

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Greet en Koerel27 maart 2012 om 23:00

    Goeiemorgen Frank, met de nadruk op " GOEI "

    We volgen je verhaal en gaan met je mee !

    En onze afspraak was....
    in de zomer, een wijntje op ons terras !

    Veel hoopvolle groetjes en een schouderklop ,

    Greet en Koerel

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Blijf hopen ...
    Blijf wensen ...
    Blijf genieten ...
    Blijf doorbijten ...
    Want jouw 'terraszetel' staat al klaar ,
    de allerzachtste fleece is frisgewassen ...
    Alleen naar het flesje 'Chateau Lafite' moeten we nog op zoek !!!

    Dag Frank ,
    fijn dat we jouw verhaal nu kunnen volgen , vers van de pers ...

    Wij wensen jouw enorm veel kracht en doorzetting ,
    om ook vandaag weer de 23 meter te halen ...
    en ooit misschien weer het dubbele of meer !

    We duimen met de allerdikste duimen van de wereld !

    KNUFFIEWUFFIE

    Gerd en Zjeen

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hey broer,

    Na grotere broer, hier kleine zus.
    Je bent deze week met veel goede moed begonnen, doe zo voort !!

    Groetjes....Stig, Merel, Marleen en Kris

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Hey Frank,

    Deze blog is inderdaad een goed idee, we springen zoveel mogelijk binnen, die rare snuiters van de muziek...
    Guy

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Goed idee om een blog te maken! Fijn om zo iets van je te horen. Ik hoor van de collega 's wel hoe het met je gaat en vraag het ook elke keer aan Miete als ik ze zie. Gisteren vertelde ze dat jullie weer veel moed hebben, houden zo zou ik zeggen!
    Groetjes
    Tine Essers

    BeantwoordenVerwijderen