Welkom


Welkom op mijn blog.
Een dagelijks medisch verslag over mijn gezondheid vind je hier niet.
Wel een kijkje op hoe ik mijn ziekte probeer te benaderen.
Aarzel niet om dat zelf ook te doen.
Frank

woensdag 28 maart 2012

Sputterende motor


'Hou je goed, jongen!'
'Veel beterschap!'
'Vlug beter worden hè?'
'Sterkte!'
'Blijven vechten, kerel!'

Hoeveel keer per dag krijg ik deze wensen te horen? Telkens heel gemeend uitgesproken door familie, vrienden en kennissen. Iedereen wenst je van harte het beste toe, iedereen wil dat je beter wordt, iedereen wil die vreselijke ziekte weg.

En ik neem ieders wensen ook steeds ter harte. Ook ik wil genezen, ook ik wil dat mijn longen beter worden, ook ik wil weer wandelen en fietsen, ook ik wil weer 'leuke liekes' spelen op een podium, ook ik wil weer uit volle borst (en longen) zingen.
Daarvoor vecht ik elke dag opnieuw, van 's morgens tot 's avonds. Elk kansje dat ik krijg om beter te worden, neem ik met beide handen aan. Het minste voorstel van de dokter om de behandeling nog wat te verbeteren, doet mij weer meer hopen. Ik geloof echt in een positieve afloop, elke minuut van de dag opnieuw.

Maar ook een goeddraaiende motor sputtert wel eens...
Zo ook mijn positieve brommertje. De laatste tijd val ik wel eens stil, even niet in staat om me weer op te laden. Het optimisme is dan ver zoek, het enige wat ik nog kan is zeuren, zagen en wenen. Want het is frustrerend om enkel maar te kunnen 'wachten' tot die verdomde pillen hun werk volop doen. Het is frustrerend dat die korte adem me belet om een kijkje buiten te nemen. Het is zo zo frustrerend om je vrienden te zien vertrekken. Het is zo frustrerend om hier vastgekluisterd te zitten aan infuus en zuurstofmasker.

En dan hoop ik dat die medicatie onmíddellijk zijn werk doet, dat ik nú het resultaat merk van verbetering van mijn longen, dat ik zo dadelijk naar huis mag gaan om rustig sterker te worden... Helaas, ik moet nog even verder met mijn ellendig gevoel, mijn ontstoken mond, mijn vervelende hoest, mijn kortademigheid en al mijn kleine prullen. En daarbij moet ik het geduld opbrengen om nog enkele weken te wachten op het gehoopte resultaat. En ondertussen? Zagen en zeuren, tranen laten en boos zijn.

Om dan iets later alles weer voor een groot stuk te relativeren.
Deze namiddag is hier een jonge mama van rond de veertig jaar zachtjes ingeslapen, verweesde echtgenoot en twee schatten van kinderen achterlatend.
We zijn nog bij de goei!


Frank

8 opmerkingen:

  1. In de film krijgt men een sputterende motor steeds terug aan de gang als de strijd het hevigst is.... blijven draaien aan de sleutel Frank !!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Amai Frank!

    Dat heb je weer mooi verwoord!
    Dikke knuffel

    Greet

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Och Frank toch , je hebt zo'n groot gelijk ...
    Wij hebben makkelijk praten ... "hou vol" , "doorbijten" , " ons flesje wijn wacht" ...
    Maar jij bent het die elke dag opnieuw weer moet vechten tegen die leeuw die ze in jouw lijf hebben losgelaten ...
    Jij bent het die dag in dag uit moet ondervinden hoe immens zwaar het is , als je longen moeten sleuren en happen naar een beetje lucht ...
    Jij bent het die dagelijks heel wat mensen gezond ziet vertrekken met heel veel goedbedoelde woorden ...

    Maar dat doet juist zo'n zeer ...

    Veel liever stond je zelf achter je bed om iemand moed in te spreken he!
    Veel liever kocht je zelf een bosje bloemen om bij iemand op bezoek te gaan !
    Veel liever liep je nu achter je grasmaaier in je tuin !
    Veel liever ging je met de planken wat kindersnoetjes blijmaken ...
    Veel liever ...alles behalve dit ...

    Maar ik vind dat je broer het zo mooi zegt ...

    Slaapwel Frank ...
    En morgen weer een zware dag in jouw "garage" !!!

    Knuf ,
    Gerd

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hey Frank,

    En hier zit ik dan... voor mijn computer. Waarom moet ik zo naar woorden zoeken? Ik denk ook 'volhouden, kerel' of 'blijven vechten, man'. Maar dat doe je, sowieso, dat moet ik je niet vertellen. Weet je Frank, eigenlijk zijn er geen gepaste woorden. Zoveel woorden doen je goed, maar tegelijkertijd ook zoveel pijn. Telkens, na een gesprekje met jou, met Annemie of nu, na het lezen van je blog, word ik stil. "Wij tekenen voor de sleur van het leven!". Woorden die ik bij jullie opving en die verdomd zoveel zeggen. Het stemt een mens tot nadenken...

    Het lezen van je blog stopt even voor ons, Frank. Wij zijn voor een poos het land uit. Maar in ons hart zal je overal met ons mee naartoe gaan, daar ben ik nu al zeker van! Je ziekte laat ons niet los...

    Liefs,

    AM en L

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Goeiemorgen Frank ,

    Weeral aan't sleutelen aan je motor ???

    Wij denken veel meer aan jou dan je kan vermoeden !!!

    Knuffie

    BeantwoordenVerwijderen
  6. In gedachten bij jou en je familie, Frank !


    J&L

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hey dag Frank,

    Een goei idee die blog! Je kan het allemaal zo mooi verwoorden! Maar weet dat we dikwijls aan jullie denken en dat we duimen dat de medicatie zijn werk snel gaat doen.

    Hou de moed erin en we springen één van deze dagen nog wel eens binnen

    groetjes Pascale

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Da hedde gij weer schoon verwoord Frank. En da zagen, zeuren en wenen, vooral blijven doen denk ik zoda ge uw frustratie kwijtgeraakt om dan nadien weer terug een beetje van de positieve Frank te kunnen laten piepen!
    We denken aan jou! Tot één van de dagen.

    BeantwoordenVerwijderen