Welkom


Welkom op mijn blog.
Een dagelijks medisch verslag over mijn gezondheid vind je hier niet.
Wel een kijkje op hoe ik mijn ziekte probeer te benaderen.
Aarzel niet om dat zelf ook te doen.
Frank

maandag 2 april 2012

Roeping

Zoals het er nu uitziet, mag ik misschien over enkele dagen naar huis. Thuis krijg ik dan alle zorgen die ik hier in 't ziekenhuis ook heb. Maar toch, hetzelfde zal het niet zijn. Want hoe fijn en knus het thuis ongetwijfeld is, ik weet zeker dat ik er toch iets fundamenteels ga missen: de verzorging door 'mijn' verpleegsters.
De verdorven geesten onder jullie wil ik vragen zich hier niks verkeerds bij voor te stellen. Maar het is nu eenmaal zo dat Martine, Sue, Hanne, Sanne, Shana, Luiza, Milena, Greet en nog zovele collega's diep in mijn hart zitten. Deze dames staan elke minuut van de dag klaar om me te helpen. Ik heb de afgelopen weken gemerkt dat verpleegster zijn geen gewone job is. Hier is geen plaats voor kantjesloperij, in dit werk steek je je niet weg.

Heb ik hier nu gewoon geluk op de dienst Oncologie of is dit een algemeen fenomeen? Feit is dat élke verpleegster zo goed op de hoogte is van mijn toestand, op de juiste momenten de vereiste medicatie komt brengen, me eigenlijk door en door kent. Natuurlijk is dit een zaak van organisatie. Maar tegelijkertijd vertellen ze je ook dat ik vanmiddag toch wat meer moest hoesten dan gisteren, of dat ik er echt wel goed uitzie vanmorgen, en dat staat niet opgeschreven in het dossier.
Op elk moment van de dag hebben de verpleegsters hier tijd om een babbeltje te slaan, om even te polsen hoe het gaat. Normaalste zaak van de wereld? Ik vind het niet, ik vind het verpleegster zijn een roeping, en niet zomaar eentje. Iedereen hier doet zijn of haar werk met plezier, met overgave, met volle goesting. Dat merk je in vele dingen.

Vind je het anders gewoon dat een jonge verpleegster van 22 à 23 jaar, amper een jaar afgestudeerd, de tijd neemt om om half 11 's avonds een wenende vent van 48 te troosten op zijn kamer, omdat die het even niet meer ziet zitten? Zonder een seconde te twijfelen neemt ze haar tijd en ze slaagt er verdorie nog in om die grienende man er weer even bovenop te krijgen.

Voor hen zal het misschien een zekere vorm van professionaliteit zijn, maar na al die weken is er echt een band ontstaan met de verpleegsters, van hoofdverpleegster tot poetsvrouw. Met veel leuke momenten - 'Frank, je moet eens wat meer op 't belleke duwen, dan kunnen we nog eens komen babbelen!' - en regelmatig met uitwisseling van familieweetjes over studerende dochters en puberende zonen.

Verpleging is een roeping, dat weet ik nu meer dan ooit. Pilletjes, spuitjes en siroopjes maken een mens beter, zonder twijfel. Maar een goei verpleegster maakt het werk af!

Deze blog is voor hen, vandaag! Dank je wel!


Frank

6 opmerkingen:

  1. Denise Mertens2 april 2012 om 10:17

    Tof dat je de verpleegsters zo aanprijst Frank maar weet dat er ook verplegers zijn. :-)

    Denise

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hey, Frank
    Het doet echt deugd dat er patiënten zijn die zo positief en zo dankbaar zijn over ons werk. Maar... als je echt iets graag doet of wil , dan is het al een heel stuk aangenamer.
    Dus... als ik jouw "boterhammetje" eens moet vervangen of uw "poort" eens moet komen verzorgen of...? dan moet ge maar eens bellen hé!

    Zjeen

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Inderdaad...verpleging is toch een soort roeping. Het mag dan ook eens gezegd worden en zoals gewoonlijk kan je het mooi verwoorden Frank...
    MG

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hey Frank,
    Jouw pa is zo goed geweest om ons jou Blogadres door te sturen. Zoals je weet kraken we samen met jouw pa wekelijks hele, halve en zelfs zestiende noten. Eigenlijk is dit allemaal niet zo belangrijk, dat beseffen we maar al te goed. Het wordt telkens beangstigend stil rond de tafel telkens wanneer Bertje ietwat zenuwachtig het meest recente gezondheidsrapport aan ons meedeelt.
    Bij het lezen van jou fijne, hartverwarmende blogs overvalt me een niet te onderdrukken gevoel van opstandigheid. Een vriend naar ons hart die al die pijnen en emoties moet ondergaan dat kunnen en willen we niet verdragen.
    Beste Frank, ik heb net gelezen dat je vertoeft in bijzonder aangenaam- en deskundig- en charmant gezelschap. Het verzorgend personeel speelt inderdaad een niet te onderschatten rol in het genezingsproces van de patiënt. Je bent ongetwijfeld in de beste handen van de wereld, maar weet daarbij ook dat er heel wat mensen in totale anonimiteit fanatiek voor jou supporteren.
    Frank,jij bent de onverwoestbare Flandrien, wij staan in de berm van de Koppenberg. De kasseien liggen er ongelooflijk slecht bij, 22% stijgingspercentage, striemende regen- en hagelbuien, strakke wind op kop ..........maar we schreeuwen je met onvermoeibare en schelle stem naar de top.
    Franky, dit is het scenario waarin we met z'n allen moeten en zullen geloven. Ik zwaai jou een warme en up tempo groet toe van uw vrienden ui Rijkevorsel. Tegenwoordig heten we Agnes, Herman, Diane, Eddy, Jef, Guy, Karel, Luc, Staf, Basske Bertje en Willy.

    Zeker en vast tot een volgend briefje vanuit mijn iMacske.
    Willy en het VLV-Combo

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Lof over de verpleegsters....
    Lof over de 'mensen' die de verpleegsters zijn....
    Lof over Annemie, die al een Oscar verdient...
    Lof over de steun van iedereen...
    Lof over de aanpak van de dokters...

    Love is all you need !

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ja Frank ,

    Angst om de 'veiligheid' van het ziekenhuis te verlaten ...
    Angst om niet 'vlakbij' de verzorgende handen van de verpleegsters te zijn ...
    Angst om het geweldig medische team 10 km verder te laten ...

    Maar ,

    Ik wed , dat je thuis een verpleegster hebt die voor 100 telt ...
    Een verpleegster die voor jou 'de koppenberg' beklimt ...
    Een verpleegster die nog het meest van al , wil dat JIJ het goed hebt ...
    Een verpleegster die handelt met de meeste liefde van de wereld ...
    Kortom , een verpleegster om 'U' tegen te zeggen ...

    Bij deze ... een ode aan die verpleegster !!!

    Welkom thuis Frank ...

    Gerd

    BeantwoordenVerwijderen