Welkom


Welkom op mijn blog.
Een dagelijks medisch verslag over mijn gezondheid vind je hier niet.
Wel een kijkje op hoe ik mijn ziekte probeer te benaderen.
Aarzel niet om dat zelf ook te doen.
Frank

dinsdag 3 april 2012

Slecht

Haha, de eerste reacties op het stukje over de verpleegsters gisteren kwamen niet toevallig van echtgenoten van of verplegers zelf! Wat nog maar eens bewijst dat het mensen zijn die fier zijn op hun beroep. En terecht.
Laat de pluim aan het verplegend personeel van Oncologie Turnhout langs deze weg een grote ode worden aan àlle verpleegsters én verplegers. Ze verdienen het dubbel en dik!


En vandaag? Slecht, rot...
Ik heb een vreselijke nacht achter de rug met als hoofdactiviteiten: hoesten, ademtekort opvangen, rechtop in bed zitten, hoesten, elk uur van de nacht. Het pijltje van de moraal was deze ochtend gewoon verdwenen van het scherm, geen spiertje moed was er nog.

Voor het eerst kon ik niet meer vechten, wou ik niet meer ten strijde gaan. Ik heb letterlijk gezegd: 'ik hou dit niet meer vol, ik geef het op'.
Raar als je dat jezelf hoort zeggen, want ik wist – en Annemie samen met mij - héél goed wat op dat moment de betekenis was van die woorden.

Waar ik me voordien steeds weer kon opkrikken, ging dit vanmorgen totaal niet meer. De dokter begreep het direct en gelukkig bestaan er op dat moment weer zakjes, spuitjes en infusen die een mens rustig maken, hem er weer bovenop helpen. De rust is ondertussen weergekeerd.

Maar het blijft toch wringen. Al maanden vecht ik tegen mijn hoest, tegen de kanker, tegen de pijn, tegen alles. Al die tijd hoop en wens ik maar één ding: telkens een klein stapje vooruit zetten, elke dag een héél klein beetje beter worden. Meer niet.
Maar de realiteit is anders: het hoesten en de kortademigheid zijn een nevenwerking van de aerosol, hoe raar dat ook klinkt. En over een vijftal weken zou de 'echte' genezende werking de bijwerkingen moeten 'overpakken'. Dus wéér wachten, nog maar eens in de onzekerheid, nog maar eens veel geduld hebben. Ik begin te twijfelen of mijn longen sterk genoeg zijn om dit allemaal aan te kunnen, en ja, ik twijfel aan een goeie afloop.

De dokter meende dat ik me niet mocht laten ontmoedigen door een slechte dag, aangezien de vorige dagen veel beter waren. Hij heeft gelijk, zo zou ik moeten redeneren, want eigenlijk is het ook zo.

Maar soms is het moeilijk om door te zetten, en weer te beginnen vechten. Vandaag gaat het even niet.


Frank

11 opmerkingen:

  1. Slechte dag precies Frank. Den ene tegen den andere dag zal er inderdaad veel verschil zijn, he, zowel fysisch als psychisch. Ik heb desalnietemin veel respect voor uw vechtlust en morgen gaat het misschien weer een beetje beter. Hou je recht aan de gedachte dat er vele mensen vechten voor jou en vooral ook meeleven en veel denken aan jou.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Och Frank ,
    Wat kunnen jouw supporters aan de zijlijn zeggen he ...
    Wij moeten het gevecht niet aangaan , wij zijn enkel toeschouwers , mee-levers ...
    Wij kunnen alleen maar zien hoe jij moet strijden om op die onmenselijk hoge berg te geraken , met een fiets zonder versnellingen , een hele zware fiets dan nog , met een verroeste ketting , één waarbij de pedalen ontbreken en het zadel wiebelt...
    Dan kunnen wij zó goed geloven dat je het al eens opgeeft en afstapt ,
    met de woorden: "Dit hou ik niet vol!"
    Hoe dapper en flink ben je al heel die tijd geweest , en vandaag ging het even niet meer ...
    We begrijpen het Frank ...
    We zouden je zo graag een fiets geven met alles erop en eraan , een electrische zelfs ... om verdomme toch maar op dieje rot-berg te geraken ...
    Zo graag zouden we jou de 'Tom Boonen' van deze helse rit kunnen noemen ...

    Als het zomer is ...

    Knuffiewuffie !

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hey Frank,

      En toch blijft vechten de enige juiste optie!
      Als buitenstaanders kunnen we alleen maar hopen dat je de energie blijft vinden om te vechten. Geloof me.. het is de moeite om tot de laatste snik vol de houden... daar zijn de prijzen te rapen!!!!! (ondanks dat de trofeeën al op je prijzenkast staan)!!!!!

      Verwijderen
  3. Woorden voor jouw te helpen en te troosten vind ik niet maar je krijgt een dikke knuffel van ons!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hey soulman,

    Soms kan het leven zo onrechtvaardig zijn.
    Hoe hard het ook is...je moet blijven vechten!
    We blijven aan je denken...
    De kaars om je energie te sturen wordt alle dagen aangestoken...
    We leven met je mee!
    Dikke zoen X

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hey Frank,

    ik heb je blog eens rustig kunnen lezen. Ik ben zo blij dat je met zoveel warmte en liefde omringd wordt. Laat je zeker niet ontmoedigen door die irritante, slopende ziekte, mentaal ben je sterk genoeg om alles een plaats te geven en jezelf aan te moedigen. Net als al je supporters aan de zijlijn.

    Dank je wel om toch de kracht en de moed te hebben om dit alles te delen. Zo kunnen we toch nog iets meer met je meeleven...en nog iets harder supporteren als het slecht gaat.

    Amaryllis

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hey Frankie,
    Volhouden maat!
    MG

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hey Broer,

    je hoeft niks te zeggen,
    ik hoor je stem wel in mij...

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Wij duimen voor een "goede nacht" ... slaap lekker !

    Knuffie

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Frank,

    Wat jammer om vandaag zo'n valse noot te ontdekken op jouw overigens zo positieve 'kijk op'. We begrijpen echter wel dat het voortdurende vechten je mentaal kan uitputten en dat je in een dipje verzeild geraakt. Maar ooit schreef een groot hedendaags filosoof, en tevens toondichter (die we niet ver hoeven te zoeken), hierover de volgende woorden:

    Blijven lachen,
    ook al loopt het soms fout
    en krijg je het benauwd.
    Blijven lachen,
    ook al lukt het niet meer
    loopt het mis keer op keer.


    Nu weten we evenwel niet of die erudiete denker dagen als deze in het achterhoofd had toen hij die woorden aan het papier toevertrouwde. Wellicht niet. Want hoe we ook ons best doen om bemoedigende woorden te vinden, we kunnen ons onmogelijk inleven in wat jij nu fysiek en vooral mentaal doormaakt.
    We hopen dat we, door hier dit korte berichtje achter te laten, je toch een hart onder de riem kunnen steken, zodat je in alle opzichten weer op adem kan komen, samen met de drie prachtige dames die dit alles met jou dragen.

    Marc, Annemie, Astrid en Anton

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Frank, ik heb de tijd genomen om je blog te lezen. Zo mooi hoe je het allemaal verwoord. Hou de moed erin en ik hoop alvast mee dat je je een klein beetje beter zal voelen!!
    Hou je sterk!
    Groetjes, Sofie

    BeantwoordenVerwijderen